ćwiczenia z nogą w gipsie

Ćwiczenia na nogę w gipsie

Jak dbać o złamaną nogę w gipsie? Przede wszystkim w pierwszym okresie od unieruchomienia czyli około tygodnia – dwóch należy jak najwięcej utrzymywać nogę w uniesieniu. Ma to na celu zmniejszenie obrzęku aby krew nie spływała w dół. Różnice czuć choćby rano, po długim leżeniu opuścić nogę, a przekonamy się jak nieprzyjemne jest to uczucie, a czasami nawet mocny ból. Wówczas spływająca krew rozszerza nogę i narusza zoperowane tkanki, a gips staje się wyraźnie ciasny.

Ćwiczenia na nogę w gipsie

Zazwyczaj opatrunek gipsowy zakłada się na okres 4-6 tygodni. Tak długie unieruchomienie ma niekorzystny wpływ na nasze mięśnie, powoli spada ich masa i po prostu zanikają. Dlatego nawet będąc w gipsie warto ćwiczyć unieruchomioną nogę:

  • Jednym z podstawowych, prostych ćwiczeń są te izometryczne czyli napinanie mięśni. Można wykonywać je po kilka razy w ciągu dnia.
  • Ćwiczenia odsłoniętych palców czyli na przemian zginanie i prostowanie. Pomagają utrzymać odpowiednie ukrwienie tkanek i stymulują pracę ścięgien okolic stopy.
  • Praca dla całej nogi, która jest w gipsie np. poruszanie całą kończyną przez wznosy w górę, rowerek, zginanie nóg w pozycji siedzącej.

Taki zestaw lekkich ćwiczeń dla nogi w gipsie można dodać do treningów górnych partii ciała przedstawione w tych wpisach:

Ćwiczenia z nogą w gipsie cz. 1
Ćwiczenia z nogą w gipsie cz. 2 – przykłady

Wszystkie publikowane tutaj artykuły są jedynie poradami i przed ich zastosowaniem zawsze warto skonsultować się z lekarzem!

 

To może Cię zainteresować:
http://www.sprawnymbyc.pl/jak-sie-umyc-z-noga-w-gipsie/
http://www.sprawnymbyc.pl/jak-chodzic-o-kulach/

 

Grafika: www.sitebuilderreport.com/stock-up

4 komentarze

  • Arek 14 września 2017 at 14:20

    Siema! 🙂 Ja mam gips od poniedziałku, czyli od 4rech dni. Mam złamanie kości strzałkowej prawej. Trafiłem na bloga, bo kierowałem do wujka google mnóstwo zapytań o to, jak radzić sobie z nową rzeczywistością. Myślę, by zacząć ćwiczyć z hantlem (mam tylko jeden- 10kg, z możliwością odłożenia kilku kg) od soboty. Jeszcze nie wiem, jak z robotą będzie u mnie, bo chciałbym w przyszłym tygodniu już wrócić do pracy. Ale nie wiem, czy l4 wystawione dla mnie na 6 tyg prawnie mi tego nie skomplikuje. 3majcie za mnie kciuki 🙂

    Reply
    • bartek 18 września 2017 at 15:52

      Z ćwiczeniami pomysł świetny jak każda inna aktywność podczas unieruchomienia 😉 Ale wszystko trzeba dobierać po siebie i to jak będziesz się z tym czuł.

      Reply
  • agata 6 września 2016 at 18:09

    Hej!swietny blog. Pierwsze co pomyslalam-to czemu tak pozno na niego trafilam!mam teraz zlamana noge w srodstopiu-3kosci.zespolone operacyjnie drutami kirschnera. i patrze pp datach Twoich wpisow i juz wiem dlaczego tak pozno – przydarzylo mi sie to dwa tygodnie przed Toba, wiec przecieram szlaki. Jutro mi to wyciagaja i sciagaja gips. Dam znac, co dalej bo pewnie jestes ciekawy;) Trzymaj sie i noga do gory! Grunt to duzo cwiczyc.ja doszlam do perfekcji w pompkach i pobilam swoje wlasne rekordy jezeli chodzi o trening silowy gornych partii. stosuje tez tasmy trx-pozwalaja utrzymac rownowage i super sprawdzaja sie np. W robieniu przysiadow czy martwego ciagu na jednej nodze. polecam!

    Reply
    • bartek 6 września 2016 at 18:21

      Cześć, miło Cię widzieć na blogu i fajnie, że Ci się podoba. Za mną trzeci tydzień i dziś zmieniono mi gips na ortezę więc pozytywne zaskoczenie 🙂 Jutro czyli po 5 tygodniach, ale również te druty? Bo tu są różne decyzje – dla mnie po kilku miesiącach operacyjnie.

      Fajnie, że ćwiczysz. To bardzo ważne aby utrzymać aktywnosć ciała i umysłu 😉

      Reply

Zostaw komentarz